Mallivuodelle 2023 CRF1100 Africa Twin saa uudet, vieläkin raikkaammat värit!
Hondan super-suosittu Africa Twin. Pyörässä on kevyt runko, kapeat rally-tyyppiset katteet ja entisestään parantunut ajoasento. Pyörän ajonhallintayksikkö mittaa kiihtyvyyksiä kuudella (6) eri akselilla, mahdollistaen eri ajo-ohjelmien ja sutimisen eston lisäksi myös uutuutena olevat kaarrejarrutus, keulimisen-esto, takapään nousun esto ja DCT mallien kaarreajon hallinta -järjestelmät. Elektronisen kokonaisuuden kruunaa värillinen 6,5 tuuman TFT-kosketusnäyttömittaristo, jossa on Apple Car Play -valmius sekä kytkentämahdollisuus Bluetooth laitteille. Led-ajovaloissa on päivävalotoiminto. Kaikissa Africa Twin -versioissa on vakionopeudensäädin vakiovarusteena.
Muotoilu ja varusteet
Kompakti, off-road käyttöön suunniteltu runko ja katteet.
6,5” TFT multi-informaatio kosketusnäyttömittaristo, jossa mm. Apple Car Play ja Bluetooth.
Päivä ajovaloautomatiikka ja vakionopeudensäädin vakiona.
Honda CRF1100 Africa Twin on suunniteltu off-road ajamisen vaatimukset huomioiden. Tuulilasi on matala ja ohjaustanko on korkeammalla. Pyörän takaosan muotoilu ja satula on erittäin kapea. Satulassa on lisäksi 2-asentoinen korkeudensäätö. Lisävarusteena on saatavana korkea- ja matala-satula (+/- 2cm vakiosta).
LED-ajovalot ovat korkealla ja niiden valokuvio on erittäin terävä. Automaattinen päivävalotoiminto on vakiovarusteena. 6,5 tuumainen TFT-kosketusnäyttö toimii paitsi pyörän mittaristona, myös kaikkien sähköjärjestelmien säätö- ja valintapäätteenä. Mittariston eri näytöt ovat täysin kuljettajan muokattavissa. Mittaristossa on luonnollisesti Bluetooth yhdistettävyys sekä Apple CarPlay -järjestelmä. CarPlay:n kautta kuljettaja voi liittää mittaristoon Apple IPhone -puhelimensa ja käyttää navigaattoria sekä muita CarPlay -aplikaatioita, soittaa ja vastaanottaa puheluja tai nauttia musiikista kypäräpuhelimen kaiuttimista. Android käyttäjillä on Bluetoothin kautta käytössä puheluiden hallinta ja musiikin kuuntelu -mahdollisuus. Kosketusnäytön käyttäminen onnistuu loistavasti myös ajohanskoja riisumatta.
Vilkuissa on hätäjarrutus-toiminto ja automaattinen palautus. Vakionopeudensäädin on niin ikään vakiovaruste Honda CRF1100 Africa Twinissä.
Moottori
Moottorin koko on 1.084 cc ja se tuottaa 75 kW tehoa sekä 105 Nm vääntöä.
Hondan motocross -malleista tuttu UNICAM-venttiilikoneisto on sekä kevyt, että yksinkertainen. EURO5-pakokaasudirektiivin mukaisessa moottorissa, on sekä luisto, että -vaihtoavustimet. Sähköinen quickshifter -vaihdeavustin on saatavana lisävarusteena.
Teho on noussut 70 kW:stä 75 kW:iin ja vääntö 99 Nm:stä 105 Nm:iin. Moottori on myös yli 2,5 kg aikaisempaa kevyempi! Hondan motocross -malleista tuttu UNICAM-venttiilikoneisto on säilynyt ennallaan, vaikka itse sylinterin kansi on kokonaan uudistettu. Venttiilien ajoitus ja nosto on myös päivitety, kuten on myös kaasuläppärunko ja ruiskutusjärjestelmän suuttimet. Koska moottori on nyt EURO5 pakokaasudirektiivin mukainen, on useita sen sisäisiä osakokonaisuuksia ja järjestelmiä jouduttu päivittämään. Mm. pakokaasuanturit ovat nyt aikaisemman Lambda-anturin sijasta uutta LAF-anturimallia. Kytkin on myös uusi. Aikaisempaa pienemmässä ja kevytkäyttöisemmässä kytkimessä on sekä luisto, että -vaihtoavustimet. 6-vaihteisen vaihdelaatikon rattaat ovat uudet ja välitykset lyhyemmät. Sähköinen quickshifter -vaihdeavustin on saatavan lisävarusteena, kuten ennenkin.
Moottorin ja rungon elektroniikka
Ajonhallintayksikön luistonestotasot ovat myös off-road käyttöön sovitettuja. Moottorinohjauksen OFF ROAD asetuksen lisäksi esiasetuksina ovat TOUR, URBAN ja GRAVEL. Lisäksi järjestelmässä on 2 kuljettajan säädettävissä olevaa moottorinohjauksen esiasetuspaikkaa. 2018 Africa Twiniin lanseerattu sähköinen kaasu toimii nyt yhteistyössä ajonhallintayksikön (IMU) kanssa. Tuloksena on tarkka ja hallittu moottorijarrutuksen ja moottoritehon säätö. Se myös mahdollistaa 3-asentoisen kaulimisenestojärjestelmän. Riippumatta valitusta asetuksesta, pystyy kuljettaja silti helposti muuttaamaan luistoneston, keulimisen eston, sekä DCT-mallissa S vaihto-ohjelman säätöjä, muiden asetusten pysyessä ennallaan.
DCT-vaihteisto
Super-nopeat vaihdot joko D, S tai Manual asetuksilla.
S asetus vaihtaa myöhemmin isommalle ja aikaisemmin pienemmälle kuin D asetus.
G nappi parantaa takapyörän pitoa maastoajossa. Nousun jyrkkyyden mukaan säätyvä automaattinen vaihto-ohjelman säätö.
Keskusyksikkö (IMU) tunnistaa kaarreajon ja sovittaa vaihtohetken oikeaksi.
Honda on myynyt Euroopassa jo yli 100.000 DCT-vaihdelaatikolla olevaa moottoripyörää sen jälkeen kun se tuli ensimmäisen kerran markkinoille vuonna 2009. Viime vuonna jo lähes puolet (48%) kaikista niistä Honda-moottoripyöristä, joissa DCT on optiona, myytiin DCT-vaihteistolla. Hondan DCT -vaihteisto mahdollistaa super-nopeat, saumattomat vaihtotapahtumat sekä vapauttaa kuljettajan keskittymisen muihin ajamisen kannalta tärkeisiin asioihin. Honda CRF1100 Africa Twin mallin 6-vaihteisessa DCT-vaihteistossa on myös kaarreajon tunnistus. Tunnistuksen avulla DCT pystyy paremmin päättämään oikean vaihtohetken, eikä vaihtaminen tapahdu esim. keskellä kaarretta.
Runko
6 kanavainen ajonhallintajärjestelmä sijaitsee rungon keskipisteessä.
Runko sekä taka-runko ovat kevyitä ja vääntöjäykkiä.
CRF450R tyylinen takahaarukka parantaa takapyörän pitoa ja ajotuntumaa.
Kaarre ABS -järjestelmä parantaa turvallisuutta ja siinä on myös helppokäyttöinen maastoajo-asetus.
Etu- ja takajousituksessa on optimoidut vaimennuksen säädöt.
Africa Twinin loistavien ajo-ominaisuuksien taustalla on merkittävänä osana Bosch MM7.10 -ajonhallintajärjestelmä, joka reaaliaikaisesti mittaa laitteen: Kallistuskulmaa ja kallistusliikkeen nopeutta. Pituusakselin muutosta ja sen nopeutta. Etu/takapään asennon horisontaalista muutosta suhteessa keskipisteeseen ja sen muutosta. Järjestelmä säätää takapyörän pitoa sutimisenesto- ja moottorin tehonsäätöjärjestelmien kautta. Etujarrun tehoa säädetään kaarre ABS:n kautta ja etupyörän nousua keulimisen esto järjestelmällä. Lisäksi takapyörän nousua asfaltista voimakkaan jarrutuksen aikana voidaan ehkäistä omalla järjestelmän osallaan.
Ajokunnossa ja tankki täynnä pyörä painaa nyt 226 kg.
Erittäin laadukkaissa iskunvaimennin-elementeissä on sekä edessä, että takana säädöt jousen esijännitykselle, puristusvaimennukselle sekä paluuvaimennukselle. Jousien jäykkyys ja vaimennuksien säädöt on päivitetty mallivuodelle 2021. Kaarre ABS -järjestelmä saa tarvittavan käyttö-informaation ajonhallintajärjestelmästä ja pystyy näin päättelemään optimaalisen jarrupaineen kulloiseenkin jarrutustapahtumaan. Lisäksi se havaitsee ja reagoi takapyörän nousemiseen jarrutuksen aikana. Kuljettaja voi halutessaan kytkeä ABS-järjestelmän pois käytöstä takapyörän osalta. Vannekoko on edessä 21” ja takana 18”. Kelluvat ”piparkakku” jarrulevyt (2 kpl) ovat halkaisijaltaan edessä 310 mm ja takana on yksi 256 mm levy.