Honda CRF300L on vuonna 2022 julkaistu, kokonaan uusi, Honda-malli. Honda CRF300L 2023 uuden Swift Gray -värin.
Vaikka käyttötarkoitus pysyy samana kuin aikaisemmassa 250 cc -mallissa, on lähes kaikki moottoripyörän osa-alueet päivittyneet. Enemmän tehoa, enemmän vääntö ja vähemmän painoa on konsepti, jolla päästään hyvään lopputulokseen. Kun lisätään vielä päivitetty iskunvaimennus, parantunut maavara, luistokytkin ja uusi ergonometria, niin voidaan todeta, että CRF300L todellakin on kokonaan uusi Honda!
Moottori
286 cc moottorin teho on kasvanut 10% ja vääntö yli 18%!
Vaihdelaatikon välitykset ovat paremmin käyttötarkoitukseen sopivat.
Luistokytkimen avustin -järjestelmä pienentää kahvaan tarvittavaa puristusvoimaa.
Moottorin huipputeho on kasvanut 10% ja on nyt 20,1 kW. Vääntöä on niin ikään selvästi enemmän ja pitempi-iskuisena moottori on selkeästi aikaisempaa puhdikkaamman tuntuinen. Parantunut teho ja vääntö on kuljettajan käytössä koko kierroslukualueella.
Vaihdelaatikon 5 ensimmäistä vaihdetta ovat välityssuhteeltaan lähempänä toisiaan ja 6-vaihde taas pitempi kuin aikaisemmin. Näin moottorin parantuneesta tehosta saadaan paras hyöty ja silti pitkä kuutosvaihde mahdollistaa rauhalisemman matka-ajon pienemmillä moottorin kierroksilla.
Moottori on lisäksi luonnollisesti Euro5-pakokaasunormien mukainen.
Uutta on myös luistokytkin, joka paitsi ehkäisee moottorijarrutuksen aiheuttaman takapyörän mahdollisen lukkiutumisen, mutta lisäksi keventää kytkinkahvan käyttämiseen tarvittavaa puristusvoimaa yli 20%. Kytkin on näin ollen erittäin kevytkäyttöinen ja tunnokas.
Runko, jousitus ja jarrut
Parantunut käsiteltävyys ja ketterämpi ajaa maastossa.
Selkeästi aikaisempaa kevyempi.
Parantunut maavara.
Pitkät iskunvaimennuksen joustomatkat sekä edessä että takana.
Honda CRF300L painaa yli 4 kg vähemmän kuin edeltäjänsä. Paino on nyt ajovalmiina ja tankattuna 142 kg. Iso osa painonsäästöstä tulee täysin uudesta rungosta ja uudelleen suunnitellusta takahaarukasta. Uusi runko on keveytensä lisäksi aiempaa joustavampi, mikä parantaa ajotuntumaa sekä renkaiden pitoa. Takahaarukka on 15 mm kapeampi ja yli puoli kiloa aikaisempaa kevyempi.
Showan 43 mm etujousituksen joustomatka on kasvanut 10 mm ja on nyt 260 mm. Jousituksen asetukset kummassakin päässä pyörää ovat niin ikään muutettu vastaamaan uudistunutta ajogeometriaa ja painoa.
Maavara on peräti 30 mm aikaisempaa suurempi, mutta silti moottori on vain 20 mm korkeammalla, uudelleen suunnitellun moottorilohkon ansiosta. Näin ollen painopiste on saatu pysymään erittäin matalalla. Akseliväli on uusien ohjauskulmien ansiosta kasvanut 10 mm, mutta kääntösäde on silti vain 2,3 m.
Etujarruna on iso 256 mm piparkakku-levy ja 2-mäntäinen puristn. Takajarruna käytetään Hondan CRF -kilpamalleista tuttua integroitua puristinta ja 220 mm levyä. 2-kanavainen ABS jarru on luonnollisesti vakiovarusteena.
Vanteet ovat erittäin kevyet ja renkaat enduroajoon sopivasti karkeakuvioiset.
Muotoilu ja varusteet
Hondan CRF -kilpamallien inspiroimat kapeat ja kevyet muoviosat
Parantunut ajoasento
Uusi helppolukuinen mittaristo
Uudet muoviosat kätkevät sisäänsä 7,8 litraisen polttoainetankin, joka on selvästi aikaisempaa kapeampi, helpottaen kuljettajan liikkumista pyörän päällä. Ohjaustanko on aavistuksen taaempana aikaisemmasta ja jalkatapit ovat sekä matalammalla, että taaempana kuin aikaisemmin. Ajoasento on näin saatu paremmin off-road ajamisen vaatimuksia vastaavaksi. Istuinkorkeus on 5mm korkeampi, joka osaltaan parantaa kuljettajan polvikulmaa ja helpottaa liikkumista pyörän päällä tarjoten tasaisemman istuma-alueen.
Uusitussa LCD-mittaristossa on isommat numerot ja se on selkeästi aikaisempaa helppolukuisempi. Kuljettajan näkymästä löytyy nopeuden lisäksi vaihteen näyttö, polttoaineen kulutus, keskinopeus, sekuntikello sekä kierrosnopeuden näytöt.