Honda CRF250R, som genomgick en fullständig modellbyte 2022, kommer att fortsätta under 2023 tekniskt oförändrad. Den reviderade grafiken förgyller dock det redan moderna utseendet.
RAM
2022/2023 CRF250R väger 3 kg mindre än den tidigare modellen.
Den 49 mm stora Showa-fjädringen har 5 mm mer flexibla och styvare framaxelfästen.
Nya fjädrar och dämpningsjusteringar i både främre och bakre fjädring.
Ny ram, plast och ergonomi.
Ramen är praktiskt taget densamma som CRF450R-modellen som förnyades för säsongen 2021. Likaså är upphängningsdelarna desamma. Jämfört med den tidigare modellen innebär detta inte bara högre kvalitet, utan också lättare komponenter.
Tack vare smalare rambalkar och en omdesignad nedre ram väger ramen mer än ett kilo mindre än den tidigare konstruktionen. Den största förändringen till den tidigare är dock i styvheten hos ramen: Medan vridstyvheten förblir oförändrad har ramens sidostyvhet minskat med mer än 20 %, vilket avsevärt förbättrar styrprecisionen och framför allt däckgreppet. Även bakgaffeln är helt ny och dess styvhetsegenskaper har även ändrats för att möta kraven på den nya ramen. Honda Pro-Link i bakfjädringen är också nytt.
Båda T-styckena framtill är nya och mer flexibla än tidigare för att förbättra styrkänslan. Den fullt justerbara 49 mm Showa USD framfjädringen är en version av fabriksgaffeln som Showa levererar till MX-racingteam i det japanska mästerskapet. Framaxelfästena är styvare och fjädringen har 5 mm mer fjäder än tidigare. Showa stötdämparens dämpkolv har förstorats och fjädermaterialet är av världens lättaste stål! Den bakre stötdämparen är alltså 200 g lättare än tidigare.
Sadeln är nu kortare, lättare och även 10 mm lägre baktill. Förändringarna förbättrar förarens rörelsefrihet på cykeln. Sadeln är också mycket lättare att ta bort än tidigare. Underhållet av cykeln har blivit enklare: Antalet skruvar som fäster de nya plastdelarna är bara 4 per sida. Luftrenaren kan nu bytas från bakom sidopanelen, som fästs med en skruv, utan att ta bort sadeln. Den nya modellen är dessutom mer än 70 mm smalare än tidigare!
Styrvinklarna har förnyats för att bli brantare och markfrigången har förbättrats med 8 mm. Hjulbasen är också något kortare. 2022/2023 Honda CRF250R väger 104 kg redo att köras, över 3 kg mindre än 2021 års modell.
Sidoplasten designad med Computational Flow Dynamics (CDF) är gjord av ett stycke och leder luftflödet till de nya, effektivare kylarna bättre än tidigare. Bränsletanken i titan har en kapacitet på 6,3 liter och har även designats om.
Standard Renthal Fatbar Flex-styret kan fästas på det övre T-stycket på två olika ställen, vilket ger 26 mm justering bakåt eller framåt. När hållaren vrids 180° kan styret flyttas ytterligare 10 mm från grundläget.
MOTOR
Toppeffekten har förbättrats med 10 % och vridmomentet med 15 % under hela varvtalsområdet.
Mer exakt ventiltid och förbättrad motorsmörjning.
Den nya 9-plattskopplingen är hållbarare och lättare att använda.
Ny växellåda och en känsligare växelmekanism.
Effektivare kylsystem och motorolje cirkulation.
Den nya motorn är klart effektivare än tidigare. Toppeffekten är cirka 4 hk mer än tidigare. Resultatet är enklare att använda och snabbare motor än tidigare.
Det mesta av den förbättrade prestandan uppnås av det nya cylinderhuvudet, som har både nya dubbla ventilfjädrar, nya lättare kammar och klart förbättrad ventilkontroll. Smörjningen av kamaxlarna har också förbättrats. Bränsleinsprutningen är också ny och luftfilter huset är inte mindre än 78% större än tidigare!
Nytt är också 1-ljuddämparens avgassystem. Det förbättrar inte bara flödet och kraften, utan är också klart lättare än den tidigare konstruktionen. Monteringsvinkeln på de nya kylarna har förbättrats och de kyler motorn klart bättre än tidigare.
Vattenpumpens drivväxlar är nya och motorns oljecirkulation är bättre och effektivare än tidigare. Till exempel har cylinderhuvudets oljetryck och mängden ökat. Kopplingen är ny och har nu fler kopplingsplattor. Hållbarheten har förbättrats med nästan 25 %, men ändå är kraften som krävs för att använda handtaget 4 % mindre än tidigare.
Växellådans kedjehjul, transmissioner och växeltrumma är nya. Växlingsmekanismerna är också lättare och känsligare än tidigare.
Växelsensorn i växellådan tillåter användning av tre olika tändningskartor för var och en av de fem växlarna.
ELEKTRONIK
3-läges HRC Launch Control starthjälp.
3 olika program kan väljas med knappen för val av motorläge (EMSB).
Med Honda HRC justeringsverktyg (tillbehör) kan du justera två av dessa EMSB-kartor.
HRC Launch Control starthjälp ger varje förare den bästa chansen att få en bra start!
Det finns tre inställningar:
Nivå 3: 8 250 rpm, leriga förhållanden / nybörjare
Nivå 2: 8 500 rpm, torrt tillstånd / standard
Nivå 1: 9 500 rpm, torrt tillstånd / Pro
Motorlägesvalsknappen (EMSB) ändrar motorns egenskaper.
Det finns tre kartor att välja mellan för olika körförhållanden eller beroende på förarens preferenser:
Karta 1: Standard
Karta 2: Mjuk
Karta 3: Agressiv
Med det valfria programmeringsverktyget HRC kan kartor 2 och 3 justeras nästan obegränsat för att passa olika förares preferenser och rådande förhållanden.
En uppenbar uppgradering för 2022/2023 års modell är en ny väljare för styret; Launch Control-indikatorn, EFI-varningen, EMSB-lägesknappen och LED-indikatorn är nu alla placerade på vänster sida av styret.