Honda CB500 Hornet, Motorcykel
Den nya Honda CB500 Hornet har en fräsch och aggressiv design. Den har också ECU-uppdateringar som förbättrar accelerationskänslan, traction control som standard, nya strömbrytare och en 5-tums TFT-skärm med Hondas RoadSync-teknik.
Motor och prestanda:
Honda CB500 Hornet behåller den oförändrade 471cc vätskekylda parallell twin motorn, som är begränsad till en maximal effekt på 35kW (46,9 hk) för att uppfylla A2-licenskraven och 43Nm i vridmoment. ECU:n har justerats för att förbättra accelerationen.
Med sitt lätt diamantrams chassi av stål har CB500 Hornet ett bra effekt/vikt-förhållande 4kg/hk, vilket gör den lämplig för förare som är på väg in i motorcykelvärlden eller väljer den som sin andra motorcykel för till exempel pendling. Tillägget av traction control, eller Torque Control som Honda kallar det, ger extra sinnesro.
Hantering och fjädring:
Vikten på Honda CB500 Hornet är endast 188 kg vilket är 2 kg lättare än den tidigare Honda CB500F, vilket resulterar i förbättrad prestanda och hantering. Motorcykelns stabilitet, lätthet att svänga och manövrerbarheten stöds av den oförändrade ramen. Kopplingen och växlingen är smidiga, med dubbla 296 mm bromsskivor och radiellt monterade Nissin-bromsok med fyra punkter som ger tillförlitlig stoppkraft.
Komfort och ekonomi:
Som en naken street motorcykel erbjuder CB500 Hornet inget vind- eller väderskydd. Körställningen är dock bekväm samt ramens och motorns smala design är särskilt lämpad för kortare förare. TFT-skärmen på 5 tum, en betydande uppgradering från den tidigare modellen, ger förbättrad sikt och användarvänlighet. Med en 17,1-liters bränsletank kan CB500 Hornet ge en räckvidd på nästan 490 km vid förnuftig körning, vilket ger en genomsnittlig bränsleekonomi på 3,5 l/100km (påstådd).