Honda CB650R har ett nytt, elakare utseende. CBR650R har en helt ny 5-tums TFT-skärm, samt en 4-vägskontroll på vänster tumme, vilket gör det enkelt för föraren att hantera instrumentklustret. Den reviderade frontluckan har också helt nya strålkastare, vilket ger cykeln ett kraftfullt utseende. Förar- och passagerarsätena har också designats om, vilket ger bättre grepp och komfort för långa resor.
CB650R är nu utrustad med en helt ny E-koppling, vilket ger föraren helt nya möjligheter till kopplingsmanövrering. E-kopplingsfunktionerna är lämpliga för nybörjare till PRO-åkare, vilket ger cykeln många ytterligare möjligheter.
E-kopplingen är oöverträffad när det gäller användbarhet, vilket gör att föraren kan köra som vilken annan motorcykel som helst och växla med kopplingen. Ett annat alternativ för växling är med Quickshifter, dvs utan koppling. Det tredje och helt exceptionella sättet är att du inte behöver använda kopplingen när du startar eller stannar av, vilket innebär att du bara kan njuta av din bilresa. Honda E-Clutch ger också råd för föraren genom symboler på instrumentklustret, och råder dem att växla upp eller ner för att göra resan ännu bekvämare.
Den fyrcylindriga CB650R-motorn producerar 70 kW toppeffekt (12 000 rpm) och 63 Nm i vridmoment (9 500 rpm), med cykeln även tillgänglig med tillvalet A2 35 kW.
Cykeln har en Showa 41 mm SFF-BP-USD framgaffel samt 4-cylindriga bromsar och 310 mm flytande bromsskivor, vilket ger chassi och bromsar maximal prestanda.