Honda CRF1100 Africa Twin 2023 får nya fräscha färger!
Hondas superpopulära Africa Twin. Motorcykeln har en lätt ram, smala kåpor av rallytyp och en ytterligare förbättrad körställning. Cykelns körstyrenhet mäter accelerationer på sex (6) olika axlar, vilket möjliggör inte bara olika körprogram och bullerförebyggande, utan också de nya kurvbromsarna, anti-svajningen, bakre lyftskyddet och DCT-modellernas styrsystem för kurvtagning. Den elektroniska ensemblen kröns av en 6,5-tums TFT-pekskärmsinstrumentpanel i färg med Apple Car Play/Android Auto-funktion och möjlighet att ansluta Bluetooth-enheter. LED-strålkastarna har dagsljusfunktion. Honda Africa Twin har farthållare som standardutrustning.
Design och utrustning
Kompakt ram och kåpor designade för terrängbruk.
6,5" TFT multi-information pekskärm instrumentpanel, med t.ex. Apple Car Play och Bluetooth.
Dag Automatiska strålkastare och farthållare som standard.
Honda CRF1100 Africa Twin är designad med kraven för terrängkörning i åtanke. Vindrutan är låg och styret är högre. Designen på baksidan av cykeln och sadeln är väldigt smal. Sadeln har även en 2-läges höjdjustering.
LED-strålkastarna är höga och deras ljusmönster är mycket skarpt. Den automatiska dagsljusfunktionen är standardutrustning. TFT-pekskärmen på 6,5-tum fungerar inte bara som motorcykelns instrumentpanel, utan också som en justerings- och valterminal för alla elsystem. De olika skärmarna på instrumentpanelen är helt anpassningsbara av föraren. Instrumentpanelen har naturligtvis Bluetooth-anslutning och Apple CarPlay/Andoird Auto-systemet. Genom CarPlay kan föraren koppla sin Apple IPhone till instrumentpanelen och använda navigatorn och andra CarPlay-applikationer, ringa och ta emot samtal eller njuta av musik från hjälmtelefonens högtalare. Android-användare kan hantera samtal och lyssna på musik via Bluetooth. Att använda pekskärmen är bra även utan att ta av sig körhandskarna.
Varningsljusen har nödbromsfunktion och automatisk återhämtning. Farthållare är också standardutrustning på Honda CRF1100 Africa Twin.
Motor
Motorns storlek är 1084 cc och den ger en effekt på 75 kW och 105 Nm vridmoment.
UNICAM ventilmekanismen känd från Hondas motocrossmodeller är både lätt och enkel. Motorn uppfyller EURO5-avgasdirektivet, har både slir- och växlingsassistenter.
Effekten har ökat från 70 kW till 75 kW och vridmomentet från 99 Nm till 105 Nm. Motorn är dessutom mer än 2,5 kg lättare än tidigare! Den UNICAM-ventilmekanism som är känd från Hondas motocrossmodeller har förblivit oförändrad, även om själva cylinderkåpan har förnyats helt. Ventilens timing och lyft har också uppdaterats, liksom spjällhuset och insprutningssystemets munstycken. Eftersom motorn nu uppfyller EURO5-avgasdirektivet har flera av dess interna komponenter och system behövt uppdateras. Till exempel är avgassensorerna nu en ny LAF-sensormodell istället för den tidigare lambdasensorn. Kopplingen är också ny. Växlarna på den 6-växlade växellådan är nya och växlarna är kortare. Den elektroniska Quickshiftern finns som tillval, precis som tidigare.
Motor- och chassielektronik
Antisladdnivåerna på körstyrenheten är också anpassade för terrängkörning. Förutom OFF ROAD-inställningen för motorstyrning är förinställningarna TOUR, URBAN och GRAVEL. Dessutom har systemet 2 förinställda motorkontrolllägen som kan justeras av föraren. Det elektriska gasreglaget, som lanserades på 2018 Africa Twin, fungerar nu i samarbete med Drive Management Unit (IMU). Resultatet är exakt och kontrollerad justering av motorbroms och motoreffekt. Det möjliggör också ett 3-läges antirullningssystem. Oavsett vald inställning kan föraren fortfarande enkelt ändra antisladd, anti-sway och i DCT-modellen S växlingsprogram, medan övriga inställningar förblir oförändrade.
DCT-växel
Supersnabba ändringar med antingen D, S eller Manuella inställningar.
S-inställningen ändras senare till större och tidigare till mindre än D-inställningen.
G-knappen förbättrar greppet på bakhjulet vid terrängkörning. Automatisk justering av växlingsprogram som anpassar sig efter stigningens branthet.
Centralenheten (IMU) känner av kurvtagning och justerar växlingsmomentet så att det blir korrekt.
Honda har redan sålt mer än 100 000 motorcyklar med DCT-växellåda i Europa sedan den först kom ut på marknaden 2009. Förra året såldes nästan hälften (48%) av alla Honda-motorcyklar med DCT som tillval med en DCT-växellåda. Hondas DCT-transmission möjliggör supersnabba, sömlösa växlingshändelser och frigör föraren att fokusera på andra saker som är viktiga när det gäller körningen. Den 6-växlade DCT-växellådan i Honda CRF1100 Africa Twin-modellen har också kurvdetektering. Med hjälp av detektering kan DCT bättre bestämma rätt ögonblick för förändring, och förändringen sker till exempel inte mitt i en kurva.
Ram
Det 6-kanaliga körkontrollsystemet är placerat i mitten av ramen.
Ramen och bakramen är lätta och vridstyva.
Bakgaffeln från CRF450R, förbättrar bakhjulsgreppet och körkänslan.
ABS-systemet förbättrar säkerheten och har även en lättanvänd terränginställning.
Fjädringen fram och bak har optimerade dämpningsjusteringar.
Africa Twins utmärkta köregenskaper drivs till stor del av körhanteringssystemet Bosch MM7.10, som mäter enhetens: Tiltvinkel och hastighet på tiltrörelsen i realtid. Ändring av längdaxel och dess hastighet. Den horisontella förändringen av främre/bakre ändläge i förhållande till mittpunkten och dess förändring. Systemet justerar greppet på bakhjulet genom anti-squeal och motoreffektkontrollsystem. Kraften på frambromsen regleras av kurvtagnings-ABS och framhjulslyften regleras av antisvajningssystemet. Dessutom kan lyftning av bakhjulet från asfalten vid kraftig inbromsning förhindras med sin egen del av systemet.
I körklart skick och med full tank väger cykeln nu 226 kg.
De högkvalitativa stötdämparelementen har både fram- och bakjusteringar för fjäderförspänning, kompressionsdämpning och returdämpning. Fjädrarnas styvhet och justeringarna av dämpningen har uppdaterats från årsmodell 2021. ABS-systemet får nödvändig driftinformation från körstyrningssystemet och kan därmed härleda det optimala bromstrycket för den aktuella bromshändelsen. Dessutom känner den av och reagerar på bakhjulets lyft under inbromsning. Om föraren önskar kan han stänga av ABS-systemet för bakhjulet. Fälgstorleken är 21" fram och 18" bak. De flytande "pepparkaks" bromsskivorna (2 st) är 310 mm i diameter fram och en 256 mm skiva bak.