Honda CRF300L är den helt ny Honda-modell som släpptes 2022. Honda CRF300L 2023 får en ny färg Swift Grey.
Även om syftet med användningen är detsamma som den tidigare 250 cc-modellen, har nästan alla delar av motorcykeln uppdaterats. Mer kraft, mer vridmoment och mindre vikt är konceptet som leder till ett bra resultat. Lägg till den uppdaterade stötdämpningen, förbättrad markfrigång, slirkoppling och ny ergonomi, så kan man säga att CRF300L verkligen är en helt ny Honda!
Motor
Effekten på 286 cc-motorn har ökat med 10 % och vridmomentet med mer än 18 %!
Växellådstransmissioner är bättre lämpade för användningsändamålet.
Slirkopplingsassistentsystemet minskar den presskraft som krävs för handtaget.
Motorns toppeffekt har ökat med 10 % och är nu 20,1 kW. Det är också klart mer vridmoment och med längre slaglängd får motorn en klart renare känsla än tidigare. Den förbättrade kraften och vridmomentet står till förarens förfogande genom hela varvtalsområdet.
De första 5 växlarna i växellådan har en utväxling närmare varandra och den 6:e växeln är längre än tidigare. På så sätt får du bästa möjliga nytta av motorns förbättrade kraft och ändå möjliggör den långa sjätte växeln för en lugnare resa vid lägre motorvarv.
Motorn uppfyller naturligtvis också Euro5-avgasstandarderna.
Nytt är också slirkopplingen, som inte bara hindrar bakhjulet från att låsa sig på grund av motorbromsning, utan också minskar trycket som krävs för att manövrera kopplingshandtaget med mer än 20 %. Kopplingen är därför mycket enkel att använda och lyhörd.
Ram, fjädring och bromsar
Förbättrad hantering och smidigare terrängkörning.
Klart lättare än tidigare.
Förbättrad markreserv.
Lång stötdämpande fjäderväg både fram och bak.
Honda CRF300L motorcykeln väger mer än 4 kg mindre än sin föregångare. Vikten nu körklar landar på 142 kg. En stor del av viktbesparingen kommer från den helt nya ramen och en omdesignad bakgaffel. Utöver sin lätthet är den nya ramen mer flexibel än tidigare, vilket förbättrar körkänslan och däckgreppet. Bakgaffeln är 15 mm smalare och mer än ett halvt kilo lättare än tidigare.
Fjädervägen på Showas 43 mm främre fjädring har ökat med 10 mm och är nu 260 mm. Fjädringsinställningarna i båda ändar av cykeln har också ändrats för att återspegla den uppdaterade körgeometrin och vikten.
Markfrigången är hela 30 mm högre än tidigare, men ändå är motorn bara 20 mm högre, tack vare det omdesignade motorblocket. Därmed har tyngdpunkten hållits väldigt låg. Tack vare de nya styrvinklarna har hjulbasen ökat med 10 mm, men svängradien är fortfarande bara 2,3 m.
Frambromsen har en stor 256 mm skiva och ett 2-kolvsok. Bakbromsen använder en integrerad bromsok som är bekant från Hondas CRF-racingmodeller och en 220 mm skiva. En 2-kanals ABS-broms är givetvis standardutrustning.
Fälgarna är mycket lätta och däcken har en grov textur som lämpar sig för endurokörning.
Design och utrustning
Smala och lätta plastdelar inspirerade av Hondas CRF-racingmodeller
Förbättrad körställning
Ny lättläst instrumentpanel
De nya plastdelarna döljer en 7,8-liters bränsletank, som är klart smalare än tidigare, vilket gör det lättare för föraren att röra sig på cykeln. Styret är något längre bak än tidigare, och fotpinnarna är både lägre och längre bak än tidigare. Förarställningen har alltså gjorts för att bättre uppfylla kraven för terrängkörning. Sitthöjden är 5 mm högre, vilket bidrar till förbättring av förarens knävinkel och gör det lättare att förflytta sig på cykeln samt en plattare sittyta.
Den förnyade LCD-instrumentpanelen har större siffror och är klart lättare att läsa än tidigare. Utöver hastigheten har förarvyn även en växelvisning, bränsleförbrukning, medelhastighet, ett stoppur och rpm-display.